Ako vybrať Montessori?

O revolučnom  pedagogickom prístupe Marie Montessori ste už iste počuli – prirodzený a slobodný rozvoj zručností a záujmov, dostatok podnetov pre objavovanie okolitého sveta, zapájanie dieťatka do praktických aktivít z každodenného života...

O revolučnom  pedagogickom prístupe Marie Montessori ste už iste počuli – prirodzený a slobodný rozvoj zručností a záujmov, dostatok podnetov pre objavovanie okolitého sveta, zapájanie dieťatka do praktických aktivít z každodenného života...

Doba čítania 7 min.
Kamila, redakcia Heureka.sk

Okrem teoretickej roviny prichádza Montessori pedagogika aj so širokou škálou didaktických pomôcok a  hračiek, ktoré pri nasledovaní tejto cesty môžu pomôcť. S narastajúcou popularitou Montessori pedagogiky, samozrejme, priamo úmerne rastie aj ich ponuka na trhu - a tak nečudo, ak pri ich výbere budete tak trochu bezradní. Ponúkame vám niekoľko užitočných tipov, ako pri nákupe Montessori pomôcok nestúpiť vedľa.

Aké sú Montessori hračky?

Ako prvý vám pri pohľade na hračku padne do oka materiál, z ktorého je vyrobená. V prípade pomôcok inšpirovaných Montessori pedagogikou by malo ísť o prírodné materiály, ktoré sú zdravé, bezpečné a ich dotyk je obvykle najpríjemnejší. Víťazí drevo, ktoré je ideálnym materiálom aj kvôli svojej úžasnej tvárnosti a odolnosti. Vyhovujúce sú však aj textílie (výborné pre najmenšie deti) alebo napríklad aj papier.

Montessori hračky vyznávajú jednoduchosť, nezahlcujú množstvom protichodných podnetov. Kým štandardné hračky o pozornosť dieťaťa často bojujú svetelnými či zvukovými efektmi, Montessori hračky sa prvoplánovým „návnadám“ vyhýbajú. Nenájdete na nich tiež žiadne postavičky z kreslených filmov či komerčné značky a logá. To však neznamená, že sú Montessori hračky staromódne, nudné či šedivé! Podľa princípu „menej je niekedy viac“ však uprednostňujú elegantné tvary, prírodnú farebnú škálu a jednoduché interaktívne prvky (pohyblivé časti, šnúrkové či textilné doplnky, skladacie dieliky...). 

Montessori kladie dôraz na to, aby hračky dieťa nie len zabavili, ale tiež obohatili – o nové poznanie, skúsenosť, vedomosti. Hra s nimi teda musí byť interaktívna, čiže nabádať k aktívnemu riešeniu úloh – či už ide o jednoduchý pohyb, alebo zložitú logickú hádanku. Rodič sa v ideálnom prípade do hry zapája tiež – hračky nie sú náhrada za jeho pozornosť, ale skôr ďalšia z pomôcok na prehĺbenie vzťahu  s dieťaťom. Azda najlepšie ideál spoločnej hry vyjadruje jedno zo známych hesiel Montessori pedagogiky: „Pomôž mi, aby som to zvládol sám

Kedy začať?

Práve Maria Montessori svojou praxou vyvracala zaužívanú domnienku, že dieťa v prvých mesiacoch či dokonca rokoch života len pasívne prijíma pokyny rodičov. Podľa Montessori je, naopak, samostatne vnímajúcim tvorom s prirodzenou schopnosťou učiť sa už od narodenia. Ak ste sa teda rozhodli nasledovať túto cestu, pokojne podľa nej vyberajte hračky už pre tých najmenších.

Podľa princípov Montessori má dieťa v rôznych obdobiach vývinu rozdielne dispozície k učeniu sa a nadobúdaniu nových zručností. Dôležité je podporovať vždy to, k čomu práve prirodzene inklinuje a zmaximalizovať tak prínos hry pre jeho rast.

Pre najmenších (do 18 mesiacov)

Kým bábätká nie sú schopné samostatného pohybu a verbálnej komunikácie, hrajú u nich prím zmyslové vnemy - tie sa práve v tomto období prudko rozvíjajú. Vyberáme preto hračky, ktoré budú stimulovať najdôležitejšie zmysly – zrak, sluch a hmat. Čarovné predmety, ktoré šuštia, hrkálky z príjemne hrejivého dreva, textilné knižky s pestrou textúrou, jednoduché „labyrinty“ či drevené koráliky, ktoré sa pod prstíkmi hravo roztancujú. Cieľom vždy je, aby hračka len pasívne nezabávala, ale ponúkala praktickú skúsenosť. 

Ak hračka dieťa dostatočne zaujme, iste sa jej zatúži dotýkať. Tu prichádza priestor pre rozvoj jemnej motoriky – začíname s hračkami, ktoré sa jednoducho uchopujú a sú primerane ľahké, aby ich dieťa mohlo samo držať. Pre najmenšie deti je prirodzené spoznávať predmety aj ústami – netreba im v tom brániť, skôr dbajte na výber zdraviu neškodiacich materiálov, ktoré sa ľahko udržujú čisté. 

S prvým pretočením sa na bruško prichádza úžasné nové obdobie v živote dieťaťa – jeho rastúcu túžbu po pohybe treba opäť podporovať správny výberom hračiek. Namiesto chodítok či hopsátok – pasívnych pomôcok,  ktoré dnes už mnoho ortopédov neodporúča - zvoľte hračky, ktoré budú dieťatko motivovať vlastným prirodzeným pohybom. Začnite s rozkotúľanými guľôčkami, neskôr skúste drevené vozíčky, zvieratká na kolieskach a podobne.

V predškolskom veku

Skladačky, vkladačky, zatĺkačky, prevliekačky šnúrok či hry na triedenie tvarov a farieb – to všetko sú skvelé pomôcky pri nadobúdaní zručnosti a poznatkov v tomto dôležitom veku. Pri hre s nimi dieťatko prirodzene objavuje základné fyzikálne zákony, vlastnosti pevnej hmoty a priestoru, princípy akcie a reakcie. Sústredenie, pamäť a kognitívne schopnosti zase pomáhajú rozvíjať prvé logické hry a hlavolamy – napríklad výborné vnemové pexeso, pri ktorom okrem zrakovej pamäte potrénujete aj pamäť hmatovú!

Hračka podľa Montessori sa obvykle zameriava na rozvoj jednej konkrétnej schopnosti. No miesto aby sme o nej rozhodovali my dospelí, necháme výber na prirodzenom záujme dieťaťa. Keď teda prejaví záujem o  písmenká, zadovážime mu drevenú abecedu. Až sa začne pýtať, ako fungujú hodiny, vyberieme ciferník, na ktorom si môže čas vlastnoručne ohmatať. Ak dieťa mimoriadne bavia rozprávkové príbehy, ponúkneme mu možnosť vymyslieť svoje vlastné pomocou hravých kníh, bábok či kombinačných hier. Existujú tiež skladačky v podobe mapy sveta pre zvedavých geografov, alebo realistické zvieracie skladačky pre malých biológov. Dôraz kladieme tiež na kontakt s prírodou – hlina, voda či piesok sú pre deti fascinujúcimi materiálmi a o svete ich naučia oveľa viac, než plastové hračky. Podporme ich v hre drevenými mlynčekmi a presýpačkami alebo detským záhradným náradím. 

Montessori pedagogika pracuje s ideou, že práve v ranom veku sa dieťa najľahšie a najefektívnejšie učí nové veci. Je to teda ideálny čas pre úvod do cudzieho jazyka. Nebojte sa deťom ponúkať hračky s anglickými, nemeckými či francúzskymi slovíčkami. Budete prekvapení, ako rýchlo si ich osvoja! Pri hre sa možno na vlastnej koži zoznámiť aj so základmi počtov – najlepšie sa čísla pamätajú, ak je ich hodnota vyjadrená príslušným počtom vzorčekov, zvieratiek či iných detailov.

Montessori pre školákov

Hoci v živote detí nekonečné hranie začnú striedať školské povinnosti, význam hry pre ich rozvoj ani teraz nepodceňujte. V školskom veku sa, navyše, zvyšuje tlak okolitého sveta, ktorý miesto tradičných hier stále viac podsúva elektroniku a rôzne komerčné bubliny. O to dômyselnejšie by sme mali postupovať pri výbere hračiek, ktoré by v boji o pozornosť dieťaťa mali obstáť aj proti takejto konkurencii. 

Opäť vyberáme najmä podľa toho, k čomu dieťa prirodzene inklinuje – technicky založený chlapec iste ocení stavebné či konštrukčné sady z realistických prírodných materiálov. Hitom sa stali aj drevené guľôčkové dráhy, ktoré možno vzájomne kombinovať pri tvorbe odvážnych inžinierskych projektov. Dievčenský zmysel pre estetiku a kreativita dostanú voľný priechod pri niektorej z umeleckých sád. Radosť z vlastnoručne vytvorenej kabelky, karnevalovej masky či mozaiky je zdrojom pocitu úspešnosti, ktorý dodá sebavedomie aj pri záťažových situáciách v škole.

K princípom Montessori pedagogiky patrí aj takzvané „celostné“ učenie – pri vzdelávaní ducha nemožno zabúdať ani na telo. Zamerajte sa na hry a pomôcky, ktoré kombinujú logické úlohy s aktívnym pohybom. Spoločenské hry či športy sú tiež dobrým nácvikom sociálnej interakcie a komunikácie.